اهمیت استفاده از کود برای گیاهان آپارتمانی

گروه گیاهچه یکشنبه 16 آبان 1400 - 14:14
اهمیت استفاده از کود برای گیاهان آپارتمانی
کودها از جهاتی از جمله: ترکیب، مواد معدنی و شیوه ساخت با هم تفاوت دارند.
برای گزینش کود صحیح مورد نیاز گیاه، الزامی است اول کمبود گیاه را بررسی کرده و سپس نمونه‏‏ ی درست این کود تهیه شود.

برای گزینش کود صحیح مورد نیاز گیاه، الزامی است اول کمبود گیاه را بررسی کرده و پس از آن نمونه درست این کود را خریداری کرده و برای گیاه مورد نظر استفاده کنیم. در رابطه با شناسایی کمبودهای غذایی گیاهان خود می توانید با متخصصان گیاهچه در ارتباط باشید. بطور کلی عوامل بسیاری در این کار دخالت دارند که شناسایی آن ها در گزینش مطلوب تر کود به ما کمک می کند. در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم بهترین کود شیمیایی برای گیاهان آپارتمانی کدام است؟ و برای شما شرح دهیم که چرا این کود برای گیاهان آپارتمانی شما بهتر است. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

کودهای شیمیایی کامل یا NPK به همراه ریز مغذی ها از جمله کود 20-20-20 هورتی گرو هلند از مطلوب ترین و کامل ترین کودهای شیمیایی جهت رشد سریع تر گل و گیاه آپارتمانی است و در اصل این کود تمام نیازهای غذایی گیاهان آپارتمانی را برطرف می سازد. به این دلیل که به اندازه لازم و یکنواخت ماکرو و میکرو مغذی ها به همه ی قسمت های گیاه می‏رساند. این نوع کودهای شیمیایی هم از طریق آبیاری و هم از طریق اسپری برای شاخ و برگ گیاهان قابل استفاده می باشد.

اعداد NPK در کود گیاهان آپارتمانی:

اگر کودهای NPK را با دقت مشاهده کرده باشید خواهید دید که این کودها با اعداد متفاوتی ساخته شده اند، به طور مثال در کودهای NPK می توان نسبت هایی نظیر 20-20-20، 30-5-15 و … را مشاهده نمود.

در واقع این اعداد درصدی هستند از مقدار عناصری ماکرو مغذی ای که در کود وجود دارند. در این کودها نیتروژن N، فسفر P و پتاسیم K می باشد.

میزان عدد به معنی درصد وزنی هر ماده است به عنوان مثال NPK در کود 10-10-10 شامل همان عناصری است که در فرمول کود 20-20-20 استفاده شده است، تنها تفاوت آنجاست که در کود 10-10-10 درصد پایین تری از عناصر نسبت به کل ترکیب وجود دارد.

هر یک از سه عنصر ماکرو مغذی اشاره شده عامل اصلی حیات و رشد برای گیاهان آپارتمانی شما هستند؛ با این تفاوت که هر کدام از آنها دارای وظایف متفاوتی هستند.

نیتروژن: نیتروژن مغذی و منبع اصلی برای رشد برگ گیاهان آپارتمانی است. این عنصر در متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین نقش اساسی دارد در نتیجه گیاهان آپارتمانی که ژنتیکی گرمسیری و استوایی دارند معمولا با درصد افزایش نیتروژن در کود گیاهان آپارتمانی، عملکرد بهتری خواهند داشت.

نقش فسفر در معرفی بهترین کود گیاهان آپارتمانی: وجود فسفر برای تولید ریشه و یا به عبارتی همان ریشه زایی، گل و میوه بسیار مهم است.

در کنار وظایف اشاره شده، فسفر در حمل و نقل و ذخیره ی مواد غذایی به گیاه آپارتمانی کمک کرده و از آن حمایت می کند.

اگرچه فسفر تنها در بخش اولیه رشد گیاه آپارتمانی شما حضور دارد ولیکن در صورتی که گیاه شما دارای گل باشد، فسفر در آینده نیز نقش اساسی تری خواهد داشت.

پتاسیم: پتاسیم به متابولیسم گیاه و انتقال ذخایر کمک بسیار زیادی می کند و در نهایت سبب می شود مقاومت گیاه در مقابل آفات و بیماری ها بیشتر شود. البته ناگفته نماند در صورت گلدار بودن گیاه آپارتمانی شما، پتاسیم در گلدهی گیاه تاثیر مسقیم دارد.

ریز مغذی ها در کوددهی گیاهان آپارتمانی

بعد از ماکرو مغذی ها در معرفی بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی، نوبت به میکرو مغذی ها یا ریز مغذی ها می رسد. گیاهان آپارتمانی به مقادیر کمتری از عناصر ریز مغذی نسبت به عناصر ماکرو مغذی احتیاج دارند و علت آنکه به اینگونه عناصر میکرو مغذی گفته می شود آن است که این عناصر تنها یک درصد از وزن خشک گیاهان آپارتمانی را تشکیل می دهند و نیازی به خرید عمده ی آنها جهت تغذیه و تقویت گیاهان آپارتمانی نیست. کودهای برند هورتی گرو با عناصر میکرو مغذی کلات شده غنی گردیده و نیاز های گیاهان شما را به عناصر میکرو برطرف می سازد.

البته خاک و کود مصرفی برای گیاه هرگز نباید از عناصر ریز مغذی سرشار باشد زیرا این امر سبب از بین رفتن گیاه آپارتمانی شما خواهد شد در نتیجه توصیه می‏شود برای جلوگیری از این اتفاق از کود و خاک مناسبی مثل کوکوپیت و پیت ماس به همراه پرلیت برای نگهداری گیاهتان استفاده نمایید و در صورتی که گلدان گیاه آپارتمانی شما حاوی خاک باغچه است، سریعا خاک گیاه را با خاک اشاره شده تعویض نمایید. 

امتیازات استفاده کود کامل برای گیاهان آپارتمانی

- در بردارنده اسید های آمینه هایی است که سبب تجزیه و جذب مطلوب تر مواد از طریق ریشه می گردد.

- به غیر از مخلوط های قلیایی با بیشتر آفت کش ها امکان مخلوط شدن دارد.

- در بردارنده ریز مغذی های روی ،آهن ،منگنز، مس و عناصر بر و مولیبدن می باشد.

- شامل عناصر NPK به شکل برابر برای رشد انواع گیاهان است.

احتیاجات کودی گیاهان با هم متفاوت است

این را مد نظر داشته باشید که گیاهانی مانند کاکتوس که رشد کندتری دارند، نیاز کمتری به کود دارند، به همین دلیل توصیه می شود از ترکیباتی با درصد پایین نیتروژن همچون کود 20-50-5 و 40-5-5 هورتی گرو هلند که فقط دارای 5 درصد نیتروژن می باشد استفاده نمود. همچنین کودهای یاد شده برای تحریک گلدهی آن گروه از کاکتوس ها که دارای گل هستند کاملا کاربردی و موثر می باشند. این را به خاطر داشته باشید که دفعات کودی که برای گیاهان آپارتمانی به کار می برید در بازه های زمانی دو هفته یکبار خلاصه می گردد، اما برای گیاهان خانواده ی کاکتوس به دلیل نیاز غذایی پایین تر بازه ی زمانی چهار الی شش هفته یکبار را در نظر بگیرید.

مطلوب ترین زمان برای کود دادن گیاهان

در صورتی که گیاه تازه ای را  تهیه کرده اید و یا گلدان گل خود را عوض نموده اید اول جای درست را جهت نگهداری آن آماده کنید و پس از آن تا یک ماه شکیبا باشید تا گیاه با محیط جدید سازگار گردد و دچار استرس جابجایی نگردد. سپس بعد از گذشت یک ماه کود دهی را آغاز نمایید. مطلوب ترین وقت جهت کود دهی به گل و گیاه فصل رشد یعنی بهار و تابستان است.

اصل مهم در تهیه ی کود این است که بدانیم کود شیمیایی مناسب گیاهان خود را از کجا تهیه کنیم؟

همه کسانی که علاقه مند به پرورش گل و گیاه هستند، می دانند که استفاده از کود شیمیایی مناسب نقش اساسی در رشد گیاهان دارد. اکثر کودهای شیمیایی که در بازار موجود هستند می‏توانند نیاز شما را برآورده کند اما تامین کود شیمیایی مورد نیاز از منبع معتبر نتیجه کار را تضمین خواهد کرد . پس لازم است ابتدا کمبودهای گیاه شناسایی شود و با تهیه یک کود شیمیایی مناسب و کامل گیاه خود را تغذیه نماید. در حال حاضر فروشگاه نهاده های کشاورزی گیاهچه به عنوان یکی از معتبرترین مراکز تامین کننده می باشد که طیف وسیعی از کودهای شیمیایی را در اختیار کشاورزان و تولید کنندگان قرار می دهد. برای خرید کود شیمیایی مورد نیاز خود به بخش محصولات در وب سایت gyahcheh.com مراجعه نمایید.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

    - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    - لطفا فارسی بنویسید.
    - نظرات شما پس از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.

      ممنون از انتشار نظراتتون در سایت گیاهچه